Luis Villoro and Markus Gabriel facing scientism still present in the 21st century

  • Jesús FERREIRA GONZÁLEZ Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Abstract

Our thesis is that Villoro's philosophy is still valid to think about the problem of scientism. This conclusion is drawn as a result of putting into play the ideas of the Mexican philosopher based on the reflection that Markus Gabriel has made in this regard from the new realism. As a result of our research, we have found that both philosophers coincide in their criticism of scientism and in the alternative they propose against it. For both, scientism is an ideology that dehumanizes the knowledge of humanity, in which the perspective of the natural sciences prevails methodologically over the social sciences. Faced with this problem, both authors propose the autonomy and liberation of the sciences of the spirit; likewise, that science, although it is distinguished from wisdom, is not disassociated from the meaning and value of human existence and reality (field of the spirit).

Author Biography

Jesús FERREIRA GONZÁLEZ, Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo

Doctor en Filosofía por el Instituto de Investigaciones Filosóficas “Luis Villoro”, de la Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo. Con estudios posdoctorales en la Universidad de Oviedo, España. Áreas de investigación: fenomenología, filosofía mexicana y latinoamericana, ontología, epistemología, ética. Autor del libro Conceptos no humanos. El sentido del Ser desde su otredad, Comunicación científica, 2021 y varios artículos entre los que destacan: “El sentido del mundo antes de todo filosofar. Una exploración al sentido pre- reflexivo y una crítica al cartesianismo de Husserl”, en Eikasia. Nº 95, Sep-nov, 2020, pp. 49-74; “Luis Villoro y el problema de la «uni-formación» (formación homogénea) moderna”, en Ixtli. Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación. 7(13)., 2020, pp. 11-32; y, “Luis Villoro y el criterio epistemológico de autenticidad filosófica actualizado”, en Utopía y praxis latinoamericana, año: 26, núm. 94, 2021, pp. 81-109.

vayron23.ef@gmail.com

References

ADORNO, et. al. (1973). La disputa del positivismo en la sociología alemana. Barcelona, Grijalbo.

ANSCOMBE, E. (1965). An Introduction to Wittgenstein’s Tractatus. New York, The Academy Library Harper and Row. (First Harper Touch Book)

APEL, K. (1985). “La ‘distinción’ diltheyana entre explicación y comprensión y la posibilidad de una ‘mediación’ entre ambas”, en Teorema: Revista internacional de filosofía, 15 (1-2), pp. 95-114.

ARISTÓTELES. (1985). Ética Nicomáquea. Madrid, Gredos.

BERGSON, H. (1999). Ensayo sobre los datos inmediatos de la conciencia. Salamanca, Sígueme.

BRUGGER W. y SCHÖNDORF, H. (2014): Diccionario de filosofía. España, Herder.

CARPINTERO, G. (2010): “Una teoría anarquista del conocimiento”, Claridades, 2 (1), pp. 24-35. https://revistas.uma.es/index.php/claridades/article/view/3923/3654

COMTE, A. (1962). Discurso sobre el espíritu positivo. Argentina, Aguilar.

DELEUZE, G. (1988). Diferencia y repetición. Madrid, Júcar.

DILTHEY, W. (1949). Introducción a las ciencias del espíritu. México, FCE.

DILTHEY, W. (2014). Psicología y teoría del conocimiento. México, FCE.

DRAY, W. (1965). Filosofía de la historia. México, Unión Tipográfica Editorial Hispanoamericana.

FERRARIS, M. (2013). Manifiesto del nuevo realismo. Madrid, Biblioteca Nueva.

FERRARIS, M. (2016). “Realismo por venir”, en: Ramírez, M. T. (ed.) El nuevo realismo. La filosofía del siglo XXI, México, Siglo XXI, pp. 47-67.

FEYERABEND, P. (1986). Tratado contra el método. Esquema de una teoría anarquista del conocimiento. Madrid, Tecnos.

FOUCAULT, M. (1993). El pensamiento del afuera. España, Pre-textos.

FREIRE, P. (2002). Pedagogía del oprimido. México, Siglo XXI.

GABRIEL, M. (2006): “Saber y conciencia moral”, Ideas y valores, 55 (132), pp. 75-99. https://revistas.unal.edu.co/index.php/idval/article/view/1113/1621

GABRIEL, M. (2015). Por qué el mundo no existe. Barcelona, Pasado y presente.

GABRIEL, M. (2016). Yo no soy mi cerebro. Barcelona, Pasado y presente. Sexta edición.

GABRIEL, M. (2017). Sentido y existencia. Una ontología realista. Barcelona, Herder.

GABRIEL, M. (2019). El sentido del pensamiento. Barcelona, Pasado y presente.

GABRIEL, M. (2019a). Neoexistencialismo. Concebir la mente humana tras el fracaso del naturalismo. Barcelona, Pasado y presente.

GABRIEL, M. (2020). “La crisis de la objetividad en las ciencias sociales”. Conferencia del 7 de octubre del 2020. https://www.youtube.com/watch?v=Dm4X-epoLAw

GABRIEL, M. (2021). Ética para tiempos oscuros. Valores universales para el siglo XXI. Barcelona, Pasado y presente.

GADAMER, H. (2010). Verdad y método, Vol. II. Salamanca, Sígueme.

GADAMER, H-G. (2010). Verdad y método. Salamanca, Ediciones Sígueme.

GUTIÉRREZ, C. (2001). “El individuo entre la modernidad y la historia”, en: José Luis Villicañas (ed.), La filosofía del siglo XIX, en Enciclopedia Iberoamericana de Filosofía. Madrid, Trotta, pp. 281-302.

GUTIÉRREZ, C. (2008). Ensayos hermenéuticos, México, Siglo XXI.

HABERMAS, J. (1986). Ciencia y técnica como “ideología”. Madrid, Tecnos.

HABERMAS, J. (1988). La lógica de las ciencias sociales. Madrid, Tecnos.

HAYEK, F. (2019). La contrarrevolución de la ciencia. Estudios sobre el abuso de la razón. Madrid, Unión editorial.

HEIDEGGER, M. (1971). El ser y el tiempo. México, FCE.

HORKHEIMER, M. (1973). Crítica de la razón instrumental. Buenos Aires, Sur.

HUESCAR, A. (1962). “Prólogo”, en: Comte, A. Discurso sobre el es¬píritu positivo. Argentina, Aguilar.

HURTADO, G. (2007). El búho y la serpiente. Ensayos sobre la filosofía en México en el siglo XX. México, UNAM.

HURTADO, G. (2011). México sin sentido. México, UNAM/Siglo XXI.

HUSSERL, E. (1997). Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica, Libro segundo. México, UNAM.

JARA, J. (2019). “La Gaya ciencia en el contexto de Nietzsche”, en: Nietzsche, La gaya ciencia. Barcelona, Grupo Planeta. Edición de Kindle.

KUHN, T. (1971). La estructura de las revoluciones científicas. México, FCE.

LEVINAS, M. L. (2001). “Filosofía y ciencias de la naturaleza en el siglo XIX”, en: José Luis Villicañas, La filosofía del siglo XIX, en Enciclopedia Iberoamericana de Filosofía. Madrid, Trotta, pp. 303-333.

MARX, C. (2010). Tesis sobre Feuerbach y otros escritos filosóficos. Caracas, El perro y la rana.

MARX, C. y ENGELS, F. (1974). La ideología alemana. Barcelona, Grijalbo.

MOLANO, J. (2007): “Las ciencias sociales como integración de saberes en la dimensión humana”, Tabula Rasa. 7, pp. 275-303. https://biblat.unam.mx/hevila/Tabularasa/2007/no7/12.pdf

NIETZSCHE, F. (2019). La gaya ciencia. Barcelona, Grupo Planeta. Edición de Kindle.

PÍNDARO. (1984): Odas y fragmentos. Madrid, Gredos.

POPPER, K. (1973). “La lógica de las ciencias sociales”, en: Adorno et. al. La disputa del positivismo en la sociología alemana. Barcelona, Grijalbo.

POPPER, K. (1980). La lógica de la investigación científica. Madrid, Tecnos.

RAMÍREZ, M. (2010). La razón del otro. Estudios sobre el pensamiento de Luis Villoro. México, UNAM.

RAMÍREZ, M. (2016). El nuevo realismo. La filosofía del siglo XXI. México, Siglo XXI/UMSNH.

RAMÍREZ, M. (2016): “Cambio de paradigma en filosofía. La revolución del nuevo realismo”, Diánoia, LXI (77), pp. 131–151. http://dianoia.filosoficas.unam.mx/index.php/dianoia/article/view/1478/1625

RAMÍREZ, M. (2018), “Luis Villoro: filósofo mexicano universal”, Devenires, XIX (38), pp. 13-32. https://devenires.umich.mx/devenires/index.php/devenires/article/view/166/138

RAMÍREZ, M. (2019), “Fenomenología ampliada. Merleau-Ponty y Luis Villoro”, Humanitas, I (46), pp. 5-27. https://humanitas.uanl.mx/index.php/ah/article/view/307/248

RAMÍREZ, M. (2021): “Existencia y Libertad. De la Crítica al Neurocentrismo a la Conciencia Encarnada: Markus Gabriel y Merleau-Ponty”, en Mentis. Revista interdisciplinaria de fenomenología, núm. 1, pp. 29-45. https://publicacionescientificas.uces.edu.ar/index.php/metis/article/view/1065/1084

Real Academia Española. (2020). Diccionario de la lengua española. (23ª Ed.) Consultado en: https://dle.rae.es/

RICKERT. H. (1943). Ciencia cultural y ciencia natural. Buenos Aires, Espasa-Calpe.

RICOEUR, P. (2010). Escritos y conferencias 2. Hermenéutica. Madrid, Trotta.

RICOEUR, P. (2011). Teoría de la interpretación. Discurso y excedente de sentido. México, Universidad Iberoamericana/Siglo XXI.

ROARO, J. (2012): “Marxismo y positivismo”, en Disputatio. Philosophical Research Bulletin, 1 (1), pp. 63-76. https://gredos.usal.es/bitstream/handle/10366/124003/3.-_Roaro-Marxismo.pdf?sequence=1

SIMMEL, G. (2002). Sobre la aventura. Barcelona, Península.

STROKER, E. (1985): “La idea de Popper del racionalismo crítico”, en Teorema, 15 (1-2), Madrid: Editorial de la Universidad Complutense, pp. 231-243. https://fdocuments.es/document/la-idea-de-popper-del-racionalismo-critico-.html

TODOROV, T. (2002). Memoria del mal. Tentación del bien. Barcelona, Península.

TÖNNIES, F. (1947). Comunidad y sociedad. Buenos Aires, Losada.

VELASCO, A. (2014). Aspectos epistemológicos, hermenéuticos y políticos de la diversidad cultural. México, UNAM.

VILLORO, L. (1962). Páginas filosóficas. México, Universidad Veracruzana.

VILLORO, L. (1975). Estudios sobre Husserl. México, UNAM.

VILLORO, L. (1997). El poder y el valor. México, FCE.

VILLORO, L. (2007). Los retos de la sociedad por venir. México, FCE.

VILLORO, L. (2011). Creer, saber, conocer. México, Siglo XXI.

WEBER, M. (1979). El político y el científico. Madrid, Alianza.

WITTGENSTEIN, L. (2014). Tractatus logico-philosophicus. Madrid, Gredos.
Published
2023-01-14
How to Cite
FERREIRA GONZÁLEZ, J. (2023). Luis Villoro and Markus Gabriel facing scientism still present in the 21st century. Utopía Y Praxis Latinoamericana, 28(100), e7537721. Retrieved from https://produccioncientificaluz.org./index.php/utopia/article/view/e7537721